Сторітелінг як прийом у наративній стратегії (Storytelling as a method in the narrative strategy of the Lesya Ukrainka’s dramaturgy)

Вісич, О. А. (O. Visych) (2022) Сторітелінг як прийом у наративній стратегії (Storytelling as a method in the narrative strategy of the Lesya Ukrainka’s dramaturgy). Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика, 33(72) (№4,ч.2). pp. 53-58.

[thumbnail of STORYTELLING.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (336kB) | Preview

Анотація

У статті проаналізовано елементи сторітелінгу в драмах Лесі Українки та їхня естетична функція. Збільшення кількості драм, де події не зображують, а розповідають про них, дозволяє говорити про романізацію драматичних жанрів. У сучасному літературознавстві набуває актуальності проблема наративних топосів у драмі, до яких найчастіше відносяться пролог, хорові репліки, монологи, інтерв’ю тощо. Серед них виокремлюють сцени оповідання, які часто є рушіями сюжетних перипетій. Мета статті – розглянути спектр прийомів сторітелінгу, використаних Лесею Українкою та їхню функцію в наративних стратегіях її драм. Розповідати історії є специфічною, природною й навіть еволюційно необхідною функцією людини. Термін «сторітелінг» трактується як гібридний жанр, що поєднує в собі елементи публіцистики, документалістики, науки, науково-популярної та художньої літератури. У більш вузькому розумінні «сторітелінг» – це набір наративних прийомів для ефективного донесення інформації до цільової аудиторії. Серед наративних механізмів сторітелінгу виділяють детальну реконструкцію місця (події), структурований виклад, репрезентацію кількох точок зору. Зокрема, введення прямої та непрямої мови, реплік чи діалогів учасників у структуру історії, що оповідають, допомагає реципієнту відчути безпосередню причетність до події та викликає симпатію, яка часто є чинником певної дії у відповідь або свідомий світоглядний висновок, вибір життєвої позиції. Численні зразки оповідання можна знайти в драматургії Лесі Українки. У драматичних поемах «Бояриня» та «Оргія» як маніпулятивний засіб використано наративи, засновані на спогадах дитинства та юності персонажів. У драматичних поемах «Адвокат Мартіан» і «Кассандра» прийоми сторітелінгу стають чинниками доленосних рішень. Мартіан, вислухавши емоційний монолог Аурелії, вирішує відпустити дочку з батьківського дому. Кассандра під впливом промови шпигуна Сінона приймає фатальне рішення, яке призвело до загибелі Трої. Загалом Леся Українка переконливо та різнобічно розкрила можливості сторітелінгу в своїх дарамах.
(The article deals with the elements of storytelling in Lesya Ukrainka’s dramas and their aesthetic function. The increase in the number of dramas, where the events are not depicted but narrated, allows us to talk about the novelization of dramatic genres. In modern literature, the problem of narrative topoі in drama is actualized, which most often includes the prologue, chorus lines, monologues, interviews, etc. Among them, the scenes of storytelling, which are often drivers of plot vicissitudes, are singled out. The purpose of the article is to consider the spectrum of storytelling techniques used by Lesya Ukrainka in the narrative strategies of her dramas. Telling stories is a specific, natural, and even evolutionary-necessary human function. The term “storytelling” is interpreted as a hybrid genre that combines elements of journalism, documentary, science, popular science, and fiction. In the narrower sense, “storytelling” is a set of narrative techniques for effectively conveying information to the target audience. Among the narrative methods of storytelling, detailed reconstruction of the scene (event), structured presentation, and representation of several points of view are distinguished. In particular, the introduction of direct and indirect language, replicas, or dialogues of the participants into the structure of the narrated story helps the recipient feel directly involved in the event and causes sympathy, which is often a factor in a certain action in response or a conscious worldview conclusion, choosing a life position. Numerous examples of storytelling can be found in the dramaturgy of Lesya Ukrainka. In the dramatic poems “Boyarynia” and “Orgy” narratives based on childhood and youth memories were used as a manipulative tool. In the dramatic poems “Advocate Martian” and “Cassandra”, storytelling techniques become factors of fateful decisions. Martian, after listening to Aurelia’s emotional monologue, decides to let her daughter go from her parents’ home. Cassandra, under the influence of the speech of the spy Sinon, makes a wrong decision, which led to the death of Troy. In general, Lesya Ukrainka convincingly revealed the potential of a story in a number of her dramas. The storytelling narrative should be considered an important factor in the plot-compositional structure of the work.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: сторітелінг, нарація, жанр, реципієнт, Леся Українка (storytelling, narrative, genre, recipient, Lesya Ukrainka)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 27 Лис 2025 14:32
Остання зміна: 27 Лис 2025 14:32
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10272

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент