Кодекс подружжя у християнських драмах Лесі Українки (The marriage code in the Christian dramas by Lesya Ukrainka)

Кочерга, С. О. (S. Kocherha) and Оріховська, Т. Б. (T. Orikhovska) (2022) Кодекс подружжя у християнських драмах Лесі Українки (The marriage code in the Christian dramas by Lesya Ukrainka). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія (№ 56). pp. 192-196. ISSN 24091154

[thumbnail of The marriage code.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (505kB) | Preview

Анотація

У творчості Лесі Українки важливе місце належить гендерному дискурсу, що яскраво проявився в драмах з ранньохристиянською тематикою. Християнство для письменниці – важливий етап культурного розвитку людства, унікальний досвід утвердження нових ідей попри гоніння їх послідовників. У студіях літературознавців досить різнобічно охарактеризовано персонажі творів, що репрезентують складну добу минулого, яка резонувала з сучасністю Лесі Українки («Одержима», «Йоганна, жінка Хусова», «В катакомбах», «Руфін і Прісцілла» та ін.). Однак досі бракувало системного погляду на амбівалентну палітру художніх аргументів щодо впливу раннього християнства на парадигму подружніх взаємин. Мета статті – дослідити моральні проблеми шлюбу в ранньохристиянських драмах Лесі Українки у світлі ґендерної стратегії. У драматургії письменниці запропонована художняінтерпретація розмаїтих форматів подружньої комунікації. Для багатьох сімейних пар стала випробуваннямприналежність чоловіка і жінки до різних віросповідань, оскільки держава і соціум не толерували поклоніння Христу. У статті виділено кілька типів шлюбнихвзаємин, які сповна характеризують ґендерні зрушення в суспільстві: підпорядкування жінки-християнкиязичником (Йоганна і Хуса); шукання консенсусу міжчоловіком і дружиною, яких розділяє ставлення до християнства (Прісцілла і Руфін); ідеальна духовно-тілеснаєдність подружжя християн (Рената і Редівівус). Важливим сегментом нашого дослідження є відображенняв творчості Лесі Українки тенденцій шукання нових іде- алів, які втілюють віртуальні «духовні шлюби» (Мірі- ам / Месія, Анціллодея / Неофіт-раб). Доведено, що в доробку Лесі Українки-драматурга представлено складний алгоритм впливу християнства на моральний кодекс подружжя. З одного боку, євангельські постулати на початках функціювання християнських громад сприяли духовній емансипації, зокрема відкривала невідомі раніше горизонти самореалізації для жінок. З іншого боку, церковний клір нав’язував догматичну тезу про вторинність жінки у соціумі, її повну залежність від чоловіка. Однак утвердження християнства зумовило ідею абсолютно нових стосунків чоловіка і дружини у шлюбі, можливість повної духовної, душевної і тілесної гармонії. Інтенції та поривання окремих особистостей, які засвідчують поступ в гендерних орієнтирах, є наскрізним мотивом у художньому світі Лесі Українки.
(In the work of Lesya Ukrainka, an important place belongs to the gender discourse, which was clearly manifested in dramas with early Christian themes. For the writer, Christianity is an important stage in the cultural development of humanity, a unique experience of establishing new ideas and chasing their followers. In the studios of literary critics, the characters of the works representing a complex era of the past, which resonated with Lesya Ukrainka’s modernity, have been characterized in a rather diverse way (“The Possessed”, “Johanna, the Husa’s wife”, “In the Catacombs”, “Rufin and Priscilla”, etc.). However, a systematic look at the ambivalent palette of artistic arguments regarding the influence of early Christianity on the paradigm of conjugal relations has so far been lacking. The purpose of the article is to investigate the moral problems of marriage in the early Christian dramas of Lesya Ukrainka in light of gender strategy. The writer’s dramaturgy offers an artistic interpretation of various formats of marital communication. For many married couples, the fact that a man and a woman belong to different faiths became a test, since the state and society did not tolerate the worship of Christ. The article highlights several types of marriage relationships that fully characterize gender shifts in society: the subjugation of a Christian woman by a pagan (Johanna and Husa); the search for consensus between husband and wife, who are divided by their attitude to Christianity (Priscilla and Rufinus); ideal spiritual and physical unity of the Christian couple (Renata and Redivivus). An important segment of our research is the reflection in Lesya Ukrainka’s work of the tendencies to search for new ideals that embody virtual “spiritual marriages” (Miriam / Messiah, Ancyllodea / Neophyte-slave). It is proved that the work of playwright Lesya Ukrainka presents a complex algorithm of the influence of Christianity on the moral code of spouses. On the one hand, evangelical postulates at the beginning of the functioning of Christian communities contributed to spiritual emancipation, in particular, they opened previously unknown horizons of selfrealization for women. On the other hand, the church clergy imposed a dogmatic thesis about the second nature of women in society, their complete dependence on men. However, the establishment of Christianity led to the idea of a completely new relationship between husband and wife in marriage, the possibility of complete spiritual, mental, and physical harmony. The intentions and urges of individual personalities, which testify to progress in gender orientations, are a throughand-through motif in the artistic world of Lesya Ukrainka.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: раннє християнство, ґендер, емансипація, фемінний, духовний, тілесний (early Christianity, gender, emancipation, feminine, spiritual, bodily)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 27 Лис 2025 14:33
Остання зміна: 27 Лис 2025 14:33
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10274

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент