«ПЛЕКАННЯ ЧИТАЧА», АБО ВИСВІТЛЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЛІТЕРАТУРНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕ Й ШКОЛЯРІВ У МЕТОДИЧНІЙ СПАДЩИНІ БОРИСА СТЕПАНИШИНА.

Полюхович (Горбачевська), Л. (L. Poliuhovuch)(Horbachevska) (2014) «ПЛЕКАННЯ ЧИТАЧА», АБО ВИСВІТЛЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЛІТЕРАТУРНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕ Й ШКОЛЯРІВ У МЕТОДИЧНІЙ СПАДЩИНІ БОРИСА СТЕПАНИШИНА. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Пси­хологія і педагогіка». (Вип.26). pp. 108-114.

[thumbnail of Poliuhovych_NZ_Vyp_26.pdf] PDF - Published Version
Download (1MB)

Анотація

У статті здійснюється спроба осмислення методичної спадщини Бориса Степанишина під кутом компетентнісного підходу до однієї з ключових проблем сучасної методики літератури та шкільної практики – формування кваліфікованого читача. Бачення Борисом Степанишиним механізмів сприйняття художнього твору учнем-читачем розглядається як таке, що співзвучне сучасним науковим підходам, які ґрунтуються на особливостях читацької діяльності як виду естетичної рецепції.
Компетентність визначається як набута у процесі навчання інтеґрована здатність учня, що містить не лише знання й уміння, а й позитивну настанову, тобто готовність діяти.
Автор виокремлює найважливіші читацькі уміння, які, на думку Бориса Степанишина, потрібно сформувати в учня-читача в процесі літературної освіти: уміння мислити художніми образами, розуміти метафоричну мову літературного твору, відчувати асоціативне багатство слова, сприймати умовність
художньої форми, поетичний домисел, проникати в підтекст. Наголос робиться на баченні ученим своєрідності художнього сприймання, проблеми його реалізації у діалогічній взаємодії свідомості реципієнта й об’єктивних якостей художнього тексту.
(The article is an attempt to comprehend methodological heritage of Borys Stepanyshyn anglewise the competence
approach to one of the key problems of modern methods of literature and school practice – the formation of a skilled reader. Visions of Borys Stepanyshyn of mechanisms of perception of artistic works by pupil-reader is regarded as being consonant with modern scientific approaches that are based on the features of reading activity as a form of aesthetic reception. Competence is defined as acquired in learning integrated student’s ability, with not only knowledge and skills but also positive guidance, that means willingness to act. The author distinguishes critical reading skills, which, according to Borys Stepanyshyn, you need to create a student-reader in the process of literary education: the ability to think by art images to understand metaphorical language of a literary work, feel associative richness of words taken convention art form, poetic speculation, and penetrate into implications.
The emphasis is on originality of vision of scientist’s perception, problems of its implementation in dialogic interaction of recipient consciousness and objective qualities of a literary text.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Компетенції, компетентності, читацькі уміння, читацька діяльність, реципієнт, рецепція, художній образ, художня форма, поетичний домисел, мова, література, художнє сприймання, діалогізм. (Сompetence, competency, reading skills, reading activities, recipient, reception, art image, art form, poetic speculation, language, literature, artistic perception, dialogism).
Теми: За напрямами > Освіта
За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературознавство
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 08 Жов 2014 08:18
Остання зміна: 08 Жов 2014 08:18
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/3088

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент