Поетика густативів у просторовій моделі роману Марґеріт Юрсенар «Філософський камінь»

Сатановська, Г. (H. Satanovska) (2015) Поетика густативів у просторовій моделі роману Марґеріт Юрсенар «Філософський камінь». Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.52). pp. 235-236.

[thumbnail of 81.pdf] PDF - Published Version
Download (276kB)

Анотація

Статтю присвячено аналізу художніх особливостей гастрономічних образів у романі М. Юрсенар «Філософський камінь». У просторовій структурі роману було виявлено образи мандрівника як частини хронотопу шляху і хронотоп сімейної оселі та визначено густативні характеристики, які є художніми засобами втілення антропоцентричного світосприйняття письменниці.
(This article is dedicated to the analysis of artistic means of implementation of the gastronomic images in the novel «The Abyss» (published in 1968) by M. Yourcenar, which is considered to be one of the masterpieces of philosophical and intellectual prose of the XX century. This historical novel is dedicated to the theme of the search of self-identity that is incarnated in the spatial image of the journey in European scenery of XVI century. The main spatial images of the traveller as a part of the space of the the journey (Zeno’s and Henri-Maximilien’s characters), and the family home (the Ligres’, Fuggers’ and curé’s
households) were identified in the spatial model of the novel. These spatial images form semantic opposition to each other. The image of the family home is characterised by such properties as quietness, fullness, stability and religious rigidity. The other spatial image of the traveller as a part of the image of the journey is marked by moderation, instability, constant changes of circumstances. The gustative images characterize the above dominant spatial images on the level of characters, situations,
place names as well. As a conclusion it is accentuated that the gustatives are means of incarnation of the author’s anthropocentric worldview, so their function is also the sense making one. These gastronomic images also mark M. Yourcenar’s aspiration to realize the Renaissance Myth, according to which, the man presents the highest value and the measure of everything.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: М. Юрсенар, «Філософський камінь», густативний образ, просторова структура, мандрівник, шлях, сімейна оселя (M. Yourcenar, «The Abyss», gustative image, spatial structure, traveller, journey, family home)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 14 Кві 2016 13:51
Остання зміна: 14 Кві 2016 13:51
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4512

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент