Крупка, M. (Krupka M.) (2015) Гендерні стратегії в українській літературі кінця ХІХ – початку ХХ віку: корекція традиційних жіночих образів (Gender Strategies in the Ukrainian Literature in the end of ХIX – Beginning ХX Century: Correction of the Traditional Female Images). Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія "Гендерні дослідження"., Вип. 1. pp. 115-123.
PDF
- Published Version
Download (298kB) |
Анотація
У статті доведено, що гендерні стратегії модерної літератури найвиразніше сфокусувалися саме в моделюванні
концепції головної героїні, яка й стає носієм авторської свідомості.
На основі текстуального аналізу оповідання Лесі
Українки «Над морем» виокремлено дві художньо-світоглядні
матриці
жіночих
образів:
«нова»
жінка,
що
є
уособленням
особистісної
зрілості, і героїня, яка втілює тип роздвоєної
особистості. (Female literature in the cultural situation of modern was a significant
phenomenon.
Gender
strategies
most
clearly
focused
on
modeling
concepts
of
the
main
heroine,
which
becomes
the
carrier
of
author’s
consciousness.
It
is
worth
noting
the
fundamental
difference
between
the
new
heroine
and
representations
of
the
previous
artistic
system.
Widespread
in
the
Ukrainian
cultural
canon
modus
of heroine-victim in female writing is offset, but instead
comes the type of self- contained person.
In the artistic practice of Lesya Ukrainka transformation of
traditional female images was realised through the typical for
the modernism modus of psychologization. The story «Over Sea»
was based on the reception of contrast. The two heroines are the
exponents of opposing ideas, that’s why the author clearly polarize
characters.
The
narrator
is
presented
as
a type of «new»
woman: purposeful, intelligent, self-contained, she loves nature
and books. The heroine is the female personification of personal
maturity. Contrary to this heroine, Alla Myhailivna is modeled
as infantile character. The meaning of her life is the search for
pleasure, through clothing, relationships with men, extreme entertainments.
However,
this
choice
leads
to
psychological
discomfort
and
frustration.
She
embodies
the
type
of
bifurcated
personality,
because
she
finds
herself
in
a
situation
as
lack
of
life
perspective
when
traditional
practices
do
not
satisfy
women,
and
modern
are
available.
The
writer
focuses
on
the
boredom
and
emptiness,
as
a
dominant
world
view
of
women
that
is
formed
by
the
patriarchal
family
upbringing,
physical
illness,
gender
stereotypes
and
social
status.
Actually,
the
permanent
being
in
a
situation
of
choice,
but
here
–
tragic
defenceless
of
inner
world,
is
one
of
the
distinguishing
features of literary hero of the modern era.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | гендер, образ, модернізм, соціум, особистість (gender, image, modernism, society, personality) |
Теми: | За напрямами > Гендерні дослідження За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження Наукові збірники НаУОА |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту |
Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
Дата розміщення: | 13 Лют 2017 09:30 |
Остання зміна: | 13 Лют 2017 09:30 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5411 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |