Ресурси та бар’єри інформаційно-психологічної безпеки вчителів початкових класів в умовах онлайн-начання: резилієнс підхід (Resources and barriers of information-psychological safety of primary class teachers in the conditions of online learning: resilience approach)

Гандзілевська, Галина (Halyna Handzilevska) and Кондратюк, Вікторія (Viktoriya Kondratyuk) (2021) Ресурси та бар’єри інформаційно-психологічної безпеки вчителів початкових класів в умовах онлайн-начання: резилієнс підхід (Resources and barriers of information-psychological safety of primary class teachers in the conditions of online learning: resilience approach). Ресурси та бар’єри інформаційно-психологічної безпеки вчителів початкових класів в умовах онлайн-начання: резилієнс підхід. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал (№12). pp. 35-40. ISSN 2415–7384

[thumbnail of 7.pdf] PDF - Published Version
Download (487kB)

Анотація

У статті досліджено проблему інформаційно-психологічної безпеки освітян. Зосереджено увагу на підході
резилієнс у вивченні ресурсів і бар’єрів її організації в умовах онлайн-навчання у вчителів початкової школи. Схарактеризовано відкриті питання психологічної і дидактичної готовності учителів початкової школи до вимушеного
онлайн-навчання та окреслено орієнтири їх вирішення крізь призму аналізу досліджень, здійснених на базі наукових
центрів «Інститут практичної психології та психотерапії» і «Саногенна педагогіка та психологія» НаУОА. У
контексті резилієнс підходу наголошено на таких конструктах інформаційно-психологічної безпеки, як емоційний
інтелект, критичне та саногенне мислення, педагогічна рефлексія, медіаграмотність. Запропоновано алгоритм
формування психологічного стійкості вчителів в умовах онлайн-простору в контексті функції психологічних механізмів захисту.
(The article investigates the problem of informational-psychological safety of educators. The main focus in the study is
based on the organization of the resources and barriers on the resilience approach at online learning for primary school
teachers. The study describes open questions of psychological and didactic readiness of primary school teachers in a
situation of compulsory online learning. Also, it characterizes the orientations of their solution which are outlined through
the prism of the analysis of researches carried out on the basis of Scientific Centers «Institute of Practical Psychology and
Psychotherapy» and «Sanogenic Pedagogy and Psychology» at the National University of Ostroh Academy.
It is emphasized that the unpreparedness for the innovative activity of teachers at the initial stages of the introduction
of educational reforms and the importance of developing their personal readiness for change, in the first place. Also,
highlighted is the relevance of the formation of emotional competence of teachers through the virtue of specific problemsolving and the prevention of emotional burnout of teachers.
In the text, the main difficulties of teachers in the conditions of online learning is delineated. Also particularly described
are their main needs, such as: technical support; interpersonal relationships with colleagues and parents; fear of selfpresentation in an online space. Also, the author’s attention concentrates on the importance of teachers developing adaptive
and emotional resources, the formation of their digital competence, their development of media literacy, sanogenic and
critical thinking to confront negatively colored information factors, as well as the organization of their informationpsychological safety.
In the context of the resilience approach, the author’s attention is focused on the constructs of informational-psychological
safety as emotional intelligence, critical and sanogenic thinking, pedagogical reflection and media literacy. An algorithm
is also proposed for the formation of psychological stability of teachers in the online space in the context of the function of
psychological defense mechanisms. Additionally presented are vectors for solving these problems through the prism of the resilience approach. The main focus is on the methods of development within the constructs of information-psychological
safety as emotional intelligence, critical and sanogenic thinking and pedagogical reflection.
It represents effective programs for their optimization. In particular, the program “Emotional first aid kit” (polish
authors – S. Veshkhovska and E. Nervinska), which is formed on the basis of two scientific concepts: the concept of positive
psychology M. Selligman and Mindfulness Based Stress Reduction authored by J. Kabat Zinna, and the program «Reboot
+» for educators (author – G. Handzilevska), whose main task is to restore and develop the resources of the professional
script of teachers in measuring the correction of script settings.
It suggests an algorithm for the development of the resilience of teachers in the online space in the context of healthy
functions of psychological mechanisms on the tasks of Gestalt therapy, which includes the development of emotionalvolitional, intellectual, moral and creative-volitional resources. Metaphorically, the tactics of recovery and the development
of psychological resources in the dimension of information-psychological safety are defined as «Faith», «Hope», «Love»
and «Wisdom». To summarize, each stage should be accompanied by a set of exercises aimed at preventing emotional
burnout through the development of sanogenic and critical thinking, emotional intelligence and the correction of scenarios.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: інформаційно-психологічна безпека, резилієнс, емоційний інтелект, саногенне та критичне мислення, педагогічна рефлексія, учителі початкової школи (information-psychological safety, resilience, emotional intelligence, sanogenic and critical thinking, pedagogical reflection; primary school teachers)
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 16 Бер 2021 15:30
Остання зміна: 16 Бер 2021 15:30
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8443

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент