Семерин, Христина (Khrystyna Semeryn) (2021) Face-феномен в українському модернізмі: лице як репрезентоване і репрезентамент (Face-Phenomenon in Ukrainian Modernism: the Face as the Represented and the Representation). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія»: науковий журнал (Вип.22). pp. 30-34. ISSN 2312-7112
PDF
- Published Version
Download (385kB) |
Анотація
Текст присвячено міркуванням про статус і деякі способи репрезентації обличчя в українській модерністській літературі. Обличчя розглянуте як особлива складна категорія, що не обмежується візуальними прикметами і має значне семіотичне, символічне, соціокультурне навантаження. Залучаючи здобутки філософії
Людвіга Вітґенштайна, Емануеля Левінаса, ідеї Михаїла Бахтіна, Юрія Лотмана та ін., авторка простежує
портретування, феномени маски, двійництва, множинності лиць. У фокусі статті теза про те, що в модерністській естетиці обличчя комунікує важливі месиджі і може бути представлене у найрізноманітніші способи. Зокрема, закцентовано на репрезентаціях через обличчя ідей і на обличчі як репрезентаменті себе.
(To start with, “face” is a special psycho-emotional, socio-cultural, ontological, and existential category, which has
being widely realized in visual and textual culture. Current literary studies show the interest to a full-scale analysis of
the world in the integrity of its heterogeneous components. Therefore, phenomenology of a face, facial descriptions, and
their complex intersemiotic relations in the literature cannot remain marginalized. It should be noted that the possibilities
of the face’s verbal representation are not limited to a visual portrait of various kinds (such as a psychological one and
a physiognomic one), but cover a wide range of meanings. Origining in semiotics, the “literary” face thus becomes a
nodal topos of various discursive practices’s crossings. The article develops reflections on the status and some ways of
representing the face in Ukrainian modernist fiction. Here, the face is considered as a particularly complex category
being not limited to visual features and having significant semiotic, symbolic, and socio-cultural meanings. Built
upon Ludwig Wittgenstein and Emanuel Levinas’ philosophical ideas, as well as Mikhail Bakhtin and Yurii Lotman’s
literary and semiotic findings etc., the text analyzes the portraits, the phenomenon of a mask, and the duality and the
plurality of faces. In general, the article rests on the thesis that in modernist aesthetics the face communicates important
messages and can be presented in a variety of ways. In particular, the emphasis has being put on representations of
ideas via the face and on the face as a representation of itself. To the end, the modernist representation of the face is
directly conditioned by its aesthetic and philosophical properties, which resonates with the worldview of literature
being fundamentally non-mimetic (or, conversely, bodily-mimetic according to Felix Shteinbuck’s concept), deeply
individualized, and focused on psychological depths. Eventually, the face is an artistic method of presenting the truth
about Others.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Additional Information: | DOI: 10.25264/2312-7112-2021-22-30-34 |
Ключові слова: | face-феномен, обличчя, модернізм, репрезентація, репрезентамент (face-phenomenon, face, Modernism, the represented, representation) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 27 Лип 2021 07:42 |
Остання зміна: | 27 Лип 2021 07:42 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8515 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |