Проблема визначення поняття «професійне самовизначення» в психології (The Problem of Defining the Concept of “Professional Self-Determination” in Psychology)

Горбач, Іванна (Ivanna Horbach) and Тимощук, Єлизавета (Elyzaveta Tymoschuk) (2021) Проблема визначення поняття «професійне самовизначення» в психології (The Problem of Defining the Concept of “Professional Self-Determination” in Psychology). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал (Вип.13). pp. 25-28.

[thumbnail of 7.pdf] PDF - Published Version
Download (488kB)

Анотація

У сучасних економічних умовах особливості професійного становлення особистості мають певну специфіку.
З’являються нові професії, що призводить до актуалізації проблеми професіоналізації. Постає проблема професійного становлення в контексті цілісного погляду на особистість. Оскільки саме внаслідок самовизначення людина
розвиває свою професійну ідентифікацію.
Упродовж останніх десятиріч поняття професійного самовизначення трактували по-різному, проводячи паралель між успіхом людини та складником потреби в самореалізації. У цій статті автори аналізують поняття
«професійне самовизначення» та підходи до визначення його детермінаційних чинників у класичній та сучасній
психології.
(Due to modern economic development in Ukraine, reform in education is creating increasing competitiveness, which
in turn puts forward new requirements for the development of professional competencies for various professions. The
article highlights the current situation on the labor market, which allows to distinguish modern professional requirements.
Therefore, at the present stage, one of the leading problems facing educational institutions is a system of career guidance
with applicants, which will help create certain preconditions for motivation to succeed, which in turn will affect future
employment.
The concept of professional self-determination has been interpreted differently in recent decades. The parallel between
human success and the compound need for self-realization is considered. This article analyzes the concept of “professional
self-determination” and approaches to determining the factors of determination in classical and modern psychology.
The article analyzes and highlights the main problems faced by applicants during professional self-determination.
The issues of vocational guidance in educational institutions and its impact on vocational guidance are highlighted. It is
observed how the problem of conscious choice of profession seekers affects the further career development of the individual.
The article considers important theoretical and methodological approaches to studying the problem of professional selfdetermination. The concept of “professional self-determination” is analyzed in modern domestic and foreign psychological
research. The phases of professionalization formation are determined, and its development in ontogenesis is outlined.
Moreover, it describes the components of professional self-awareness of the applicant and how they are identified.)

Тип файлу: Стаття
Additional Information: DOI: 10.25264/2415-7384-2021-13-25-28
Ключові слова: професійне самовизначення, професійна орієнтація, професійна Я-концепція, мотивація (professional self-determination, professional orientation, professional self-concept, motivation)
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 29 Лип 2021 13:54
Остання зміна: 29 Лип 2021 13:54
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8518

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент