Emotional Context of the Accurate and Inaccurate Metacognitive Monitoring Levels (Eмоційний контекст рівнів точності та неточності метакогнітивного моніторингу)

Avhustiuk, Mariia M. (Августюк Марія Миколаївна) (2022) Emotional Context of the Accurate and Inaccurate Metacognitive Monitoring Levels (Eмоційний контекст рівнів точності та неточності метакогнітивного моніторингу). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія»: науковий журнал (14). pp. 71-79. ISSN 2415–7384

[thumbnail of 13.pdf] PDF - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution No Derivatives.

Download (637kB)

Анотація

The aim of the paper is to identify what emotions arise after obtaining information about the correct or incorrect
estimations of the performance in a short knowledge test. To do this a short pilot experimental research was conducted
outlining some peculiarities of the accurate and inaccurate metacognitive monitoring levels in university students’ learning activity.
Methods and procedure. The theoretical and comparative practical methods of studying the accurate and inaccurate
metacognitive monitoring levels of university students have been used in the study. The participants (n = 77, Mage = 17.62) answered knowledge information questions of three types (multiple-choice, open-answer, and ‘Yes’/‘No’) set up both in Ukrainian and in English and performed prospective and retrospective metacognitive judgements of learning. Calibration procedure helped to define average indicators of both the illusion of knowing and the illusion of not knowing, as well as adequate levels of metacognitive monitoring. After the announcement of the correct answers the participants noted their emotions that arose when the answer were correct / incorrect.
Results. The results showed the occurrence of emotions with positive and negative affect both in the accurate (the
adequate level) and inaccurate metacognitive monitoring levels (the illusions of knowing and not knowing). According to the data, in total, the examples of the emotional status of the highest frequency were mainly with the positive affect. The illusion of not knowing was expressed by 5 main samples of emotional status of negative affect (‘disappointed’, ‘surprised’, ‘offended’, ‘inattentive’, and ‘sad’), 8 samples of emotions of positive affect, though the value of them was not very high in almost all the cases (‘normal’, ‘good’, ‘glad’, ‘calm’, ‘nice’, ‘proud’, ‘satisfied’, and ‘unsurprised’), and 2 of neutral affect
as well. Students with the adequate level of their RCJs showed only positive and neutral emotions of different value.
Conclusions. The current results continue to expand an investigation of metacognitive monitoring reliability factors.
Still the presented ideas serve more as a framework for future study and their pure implications still need thorough further researches.
(Мета статті – виявити, які емоції виникають після отримання інформації про правильні чи неправильні оцінки результатів у короткому тесті знань. Для цього було проведено пілотне експериментальне дослідження, яке
окреслило деякі особливості рівнів точності та неточності метакогнітивного моніторингу в навчальній діяльності студентів. Результати засвідчили наявність емоцій із позитивним і негативним забарвленням як в ілюзіях
знання і незнання, так і на адекватному рівні метакогнітивного моніторингу. Згідно з даними, приклади емоційного
стану найвищої частоти були переважно з позитивним афектом. Ілюзію незнання виражали 5 основних прикладів
емоційного стану негативного афекту («розчарований», «здивований», «ображений», «неуважний» і «сумний»), 8
прикладів емоцій позитивного афекту, хоча майже в усіх випадках їх значення були не дуже високими («нормально»,
«добре», «радий», «спокійний», «приємний», «гордий», «задоволений» і «не здивований»), а також два приклади
нейтрального вираження. Студенти з адекватним рівнем своїх RCJ суджень показали лише позитивні та нейтральні емоції. Подані ідеї слугують основою для майбутнього дослідження, і їх результати все ще потребують
подальших інтерпретацій.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: accurate metacognitive monitoring; inaccurate metacognitive monitoring; the illusion of knowing (the IK); the illusion of not knowing (the INK); emotions; metacognitive monitoring; university students (точний метакогнітивний моніторинг; неточний метакогнітивний моніторинг; ілюзія знання) ілюзія незнання; емоції; метакогнітивний моніторинг; студенти)
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 29 Чер 2022 13:34
Остання зміна: 29 Чер 2022 13:34
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8669

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент