Данилюк, Наталя (Natalia Danyliuk) (2022) Віртуальна організаційна структура ІТ-компанії: маркетинговий та управлінський аспекти (Virtual Organizational Structure of it Company: Marketing and Management Aspects ). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» : науковий журнал (24(52)). pp. 20-25. ISSN 2311-5149
PDF
- Published Version
Download (531kB) |
Анотація
У статті висвітлено питання побудови віртуальної організаційної структури управління в ІТ-компанії з урахуванням того, що організацію можна розглядати як сукупність апаратно-програмної і технологічної, маркетингової
та управлінської складових, що знаходяться у взаємозв’язку між собою. Актуалізовано значення віртуалізації процесів взаємодії компанії з іншими елементами її внутрішнього та зовнішнього середовища. В зв’язку з цим, віртуальна
структура організації розглядається як комплексне поняття, що об’єднує маркетинговий, зокрема комунікаційний,
та управлінський аспекти, причому розглядається HR-менеджмент як складова менеджменту. В статті наведена
порівняльна характеристика інструментів маркетингових комунікацій для реально існуючої та віртуальної організації, а також акцентовано увагу на значенні та місці HR-маркетингу в системі віртуальної організації з урахуванням її маркетингового та управлінського аспектів.
(The article attracts attention to a fairly common type of organizational structure of management, which is a virtual
organization, due to the digitalization of the economy and the functioning of a significant number of enterprises in virtual
space. The implementation of a virtual organizational structure promotes better interaction of structural units of IT company,
as well as provides prompt management decisions both within the organization and outside. This allows the organization
to respond in a timely manner to changes in a dynamic market environment and, thus, better interact with counterparties
in communication channels and marketing channels in general. The article highlights the issue of building a virtual
organizational management structure in IT company, given that the organization can be considered as a set of hardware
and software and technological, marketing and management components that are interconnected. The importance of the
company’s interaction virtualization with other elements of its internal and external environment has been updated. In this
regard, the virtual structure of the organization is considered as a complex concept that combines marketing, including
communication, and management aspects, and HR-management is considered as a component of management. The article
presents a comparative description of marketing communication tools for real and virtual organization, as well as focuses
on the importance and place of HR-marketing in the system of virtual organization, taking into account its marketing and
management aspects. In particular, the difference between Internet marketing as a tool of marketing communications and
marketing in Internet has been determined, which reveals the essence of the organization’s use of traditional marketing tools
using the Internet. The role of HR-marketing as an activity aimed at improving the company’s position in the labor market
has been highlighted and the relationship of this category as an activity with the management and marketing elements of a
virtual organization has been identified.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | ІТ-компанія, віртуальна організаційна структура, інструменти маркетингових комунікацій, Інтернет-маркетинг, HR-маркетинг (IT company, virtual organizational structure, marketing communication tools, Internet marketing, HR marketing) |
Теми: | За напрямами > Комп’ютерна наука і технологія |
Підрозділи: | Економічний факультет |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 16 Сер 2022 12:18 |
Остання зміна: | 16 Сер 2022 12:18 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8704 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |