Роль самотурботи в розвитку емпатії майбутніх психологів (The role of self-care in the development of empathy of future psychologists)

Матласевич, Оксана (Oksana Matlasevych) and Колодяжна, Ірина (Iryna Kolodiazhna) (2022) Роль самотурботи в розвитку емпатії майбутніх психологів (The role of self-care in the development of empathy of future psychologists). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія»: науковий журнал (№15). pp. 45-51. ISSN 2415–7384

[thumbnail of 8.pdf] PDF - Published Version
Download (507kB)

Анотація

Статтю присвячено проблемі емпатії та її розвитку в майбутніх психологів. Зазначено, що емпатія, як здатність розуміти внутрішній світ іншої людини, співчувати їй, – одна з найважливіших професійних якостей для
психологів і один із чинників успішності їхньої професійної діяльності. Однак надмірне емпатичне занепокоєння
може бути чинником ризику розвитку синдрому вигорання. З’ясовано, що у своїй роботі психологи можуть застосувати 5 форм емпатичного реагування: розуміння, виклик, дослідження, припущення та інтерпретація. Ці форми
реагування потребують використання когнітивних процесів мислення і більше схожі на навик. Водночас когнітивні
витрати емпатії можуть змушувати майбутніх психологів уникати її.
У результаті проведеного емпіричного дослідження з’ясовано, що емпатія в майбутніх психологів розвинута
недостатньо. Установлено, що студенти випускного курсу мають нижчий рівень емпатії порівняно зі студентами 3-го та 2-го курсів, що може бути пояснено підвищеним рівнем особистого стресу та тривожності випускників перед подальшою життєвою та професійною траєкторією.
На основі теоретичного аналізу обґрунтовано, що для розвитку здорової емпатії майбутніх психологів, яка би
не призвела в подальшому до сенсорного перевантаження та емоційного виснаження, важливими мають стати
навички самотурботи, які формуються на основі самоспівчуття, уважності та саморефлексії. Рушійною силою
культивування емпатії є бажання розвивати емпатію та віра в можливості її розвитку.
(The article is devoted to the problem of empathy and its development in future psychologists. It is noted that empathy,
as the ability to understand the inner world of another person, and sympathize with him or her, is one of the most important
professional qualities for psychologists and one of the factors of the success of their professional activity. However, an
excessive empathic concern may be a risk factor for burnout. It was found that psychologists can use 5 forms of empathic
response in their work: understanding, challenge, research, assumption, and interpretation. These forms of response require
the use of cognitive thinking processes and are more like a skill that can be developed and trained. At the same time, the
cognitive costs of empathy may force future psychologists to avoid it.
As a result of the conducted empirical research, it was noticed that empathy is underdeveloped in future psychologists.
It was found that 10.5% of final year students have a very low level of empathy, 36.8% have an undervalued level, 52.6%
have an average level of empathy, and no student was found with a high level of empathy. The empathy scores of the final
year students are lower compared to the 3rd and 2nd year students, which can be explained by the increased level of
personal stress and anxiety of the graduates before their further life and professional trajectory. It was also found out that
besides personal stress, the ability of empathic response is impaired due to the frequent sleep deprivation traced in students.
Based on the theoretical analysis, it is substantiated that for the development of healthy empathy of future psychologists,
which would not further lead to sensory overload and emotional exhaustion, self-care skills that are formed on the basis of
self-awareness, mindfulness and self-reflection should become extremely important. These require vulnerability, which can
cause feelings of insecurity and even shame. But it is vital for psychologists to recognize that their mistakes and failures are not special; or different from what they see in others when they show empathy and sympathy. Everyone experiences pain,
loneliness, despair, and inadequacy, but only by sharing this as part of a shared humanity we can understand that we are not
alone. The driving force behind the cultivation of empathy is the desire to develop empathy and the belief in the possibilities
of its development.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: емпатія, самотурбота, самоспівчуття, саморефлексія, студенти, психологи, розвиток (empathy, self-care, self-compassion, self-reflection, students, psychologists, development)
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 01 Лис 2022 13:53
Остання зміна: 01 Лис 2022 13:53
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8757

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент