Основні вербально-візуальні семантичні локуси української літературної прози доби романтизму (Major verbal-visual semantic loci in the Ukrainian literaryprose of the Romantic era)

Янковська, Ж. (Zh. Yankovska) (2020) Основні вербально-візуальні семантичні локуси української літературної прози доби романтизму (Major verbal-visual semantic loci in the Ukrainian literaryprose of the Romantic era). Українське літературознавство (№85). pp. 142-152.

[thumbnail of Major verbal-visual semantic loci in the Ukrainian literaryprose of the Romantic era.pdf] PDF - Published Version
Download (612kB)

Анотація

Зроблено спробу визначити роль художніх описів у літературній прозі доби Романтизму. Зважаючи на сучасні методи та принципи досліджень, можна говорити, що ці описи у творах зазначеного періоду займають досить помітне місце. Аналізуючи їх, апелюємо до теорії екфразису, оскільки вони викликають в уяві читача зорові образи. Це найчастіше описи місця подій (топоекфразиси) та деталізовані, етнографічно точні портрети героїв (антропоекфразиси). Такі словесно-візуальні семантичні локуси у період розвитку літератури переважно й визначають міру її «художності». Цікаво, що стиль таких описів багато в чому залежить як від пануючих стилю та напряму в літературі, так і від індивідуального стилю автора. Це тісмислові лакуни, які, допомагаючи візуалізувати зображене у творі, з одного боку – переводять його у категорію мистецтва, а з іншого – призначені для кращого розуміння описаних подій, наближаючи до них читача. У період романтизму формується фактично зовсім інша естетична система як потреба нового освоєння й осмислення дійсності. Будучи поєднанням елементів різних напрямів (сентименталізм, власне романтизм, реалізм), цей стиль постав як органічна стильова цілісність, заглиблена у культурну традицію народу. Водночас описові фрагменти прозових творів цього часу містять елемент регіональної прив’язаності до конкретної місцевості. Змалювання пейзажів, житла, народного строю у творах М. Гоголя, Г. Квітки-Основ’яненка, П. Куліша, Ганни Барвінок та інших письменників ХІХ століття дуже чітко асоціюються з конкретними етнографічними регіонами, наприклад, «Вечори на хуторі біля Диканьки» М. Гоголя – із Полтавщиною, твори Г. Квітки-Основ’яненка – зі Слобожанщиною, Ганни Барвінок та Пантелеймона Куліша – з Чернігівщиною і т. п. Згадані матеріальні об’єкти, описані з етнографічною точністю, «працюють» тут на правдиве зображення соціально-історичного часу. Естетично наснажені візуальні спостереження авторів у літературній прозі доби Романтизму цілком логічно переходять у не менш досконалі вербальні описи. Вони виділяються у загальній текстовій канві твору, ніби окремі епізоди, спрямовані на збудження уяви (уявна візуалізація) читачів, прагнення перевести їх мислення у майже мистецьку мисленнєво-мовленнєву площину. Можемо стверджувати, що в літературі цього періоду такі описи повністю зорієнтовані на народно-естетичний ідеал.
(The paper attempts at identifying the role of belles-lettres descriptions in literary Romantic prose. Considering modern research methods and principles, it is valid to claim that these descriptions occupy a particularly prominent place in the works of the period in question. In the course of analysis, we address the theory of ekphrasis as these descriptions evoke visual images in the reader’s imagination. Most frequently, these are descriptions of settings (topographic ekphrases) and detailed ethnographically precise portraits of characters (anthropoekphrases). Such verbal-visual semantic loci in a certain period of literary development determine, for the most part, the degree of its “artistry”. Interestingly, the style of such descriptions largely depends on both the prevailing literary style and trend, as well as on the author’s individual style. These are the semantic lacunae, which, while facilitating a visualization of the depicted in a written work, on the one hand, transfer it into the category of art, and on the other, are meant for a better comprehension of the events described by bringing the reader closer to them. In the Romantic period, a completely different aesthetic system was formed, manifesting a need in new ways for the development and comprehension of the reality. Being a combination of elements of different literary movements (Sentimentalism, Romanticism proper, Realism), the style arose as an organic stylistic entity, rooted in the folk cultural tradition. Simultaneously, the descriptive fragments in prose works of those times contain an element of regional attachment to a particular area. Depictions of landscapes, dwellings, traditional folk clothing in N. Gogol’s, H. Kvitka-Osnovianenko’s, P. Kulish’s, Hanna Barvinok’s and other writer’s works of the 19c. are in stark association with this or that ethnographic region, for instance N. Gogol’s Evenings on a Farm near Dikanka are associated with Poltava region, H. Kvitka-Osnovianenko’s works – with Sloboda (Slobozhanshchyna) area, Hanna Barvinok’s and Panteleimon Kulish’s ones – with Chernihiv region, etc. The above-mentioned material objects are described with ethnographic accuracy, and “work” here for the true depiction of the social and historical time. The authors’ aesthetically inspired visual observations in literary prose of the Romantic era are consistently transmitted into equally perfect verbal descriptions. They are particularly conspicuous in the overall storyline, manifesting themselves as separate episodes aimed at evoking readers’ imagination (imaginary visualization), striving to transfer their thinking into an almost artistic, thought -and-language domain. We can claim that in the literature of this period, such descriptions are completely focused on the folk-aesthetic ideal.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: літературна проза доби романтизму, описи, візуальні образи, екфразис (Romantic literary prose, descriptions, visual images, ekphrasis)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 16 Лип 2024 07:04
Остання зміна: 16 Лип 2024 07:04
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9245

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент