Ільницький, В. О. (V. Ilnytskyi) and Каламаж, Р. В. (R. Kalamazh) (2020) Рефлексивний стиль як метакогнітивний чинник формування політичної компетентності (Reflexive style as a meta-cognitive factor of political competence formation). Психологічний часопис (№ 2). pp. 93-104. ISSN 2414004X
PDF
- Published Version
Download (929kB) |
Анотація
У статті представлено теоретичне обґрунтування ролі рефлексії як метакогнітивного чинника формування політичної компетентності студентської молоді та аналіз емпіричного дослідження особистісного рефлексивного стилю розв’язання проблемно-конфліктної ситуації студентів (n=93 особи). Встановлено такі особливості стильових проявів, як переважання у досліджуваній вибірці конструктивно-деструктивного рефлексивного стилю, що проявляється у наданні переваги зовнішній активності, спрямованій на розв’язання проблеми, порівняно з внутрішньою активністю, мета якої – не лише зрозуміти своє місце в проблемно-конфліктній ситуації, а й змінити ставлення до неї. Доведено, що означені особливості можуть впливати як на процеси політичного самовизначення студентської молоді, так і на їх політичну компетентність.
(In the modern socialization conditions, metacognitive competence is an important factor in the perception and processing of information and informed decision making by a person. In the realm of political behavior, meta -cognitive competence has the potential to influence a person's beliefs and actions and prevents him/her to become a hostage of various political technologies. At the system of meta-cognition, reflection plays a key role as a significant facilitator of meta-cognitive processes. A significant role plays also a person’s ability to properly evaluate and use own resources, strengths, and weaknesses of his/her personality, his/her ability to influence socio-political processes and participate in socially important decisions. The main article goal is to theoretically justify the role of reflection as a meta-cognitive factor in the formation of students’ political competence, and also to empirically investigate the stylistic features of problem-conflict situation solving by students as a component of their reflective competence. The analyzed study results showed that the dominant indicator in the sample of 93 persons was the constructive-destructive reflexive style. A significant number of students used the evasive style. Its manifestations are a low initiative, tendency to avoid responsibility for one’s own decisions, the poor capability to act effectively in situations when a quick decision is needed, in situations of selfdetermination, an impulsive nature of their decision making and tendency to postpone problem resolving. One-third of the students showed low control over emotions, feelings, thoughts and a highly critical attitude to personal capabilities. Ignored failures or over-focusing on them do not allow people to intensify efforts to achieve goals and be successful. Students prefer external efforts for problem solving, rather than an internal activity that aims to understand their personal place in a problem or conflict situation. These features can affect political self-determination and the political competence of students. Checking of this interconnection will be a prospect for further research.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | рефлексія, метакогніція, стиль, політична компетентність, політичне самовизначення (reflection, meta-cognition, style, political competence, political self-determination) |
Теми: | За напрямами > Психологія |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки |
Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
Дата розміщення: | 24 Січ 2025 10:36 |
Остання зміна: | 24 Січ 2025 10:36 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9574 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |