Функції листа в драматургії Лесі Українки (Functions of the letter in Lesya Ukrainka’s dramaturgy)

Кочерга, С. (S. Kocherha) (2021) Функції листа в драматургії Лесі Українки (Functions of the letter in Lesya Ukrainka’s dramaturgy). Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика, 32(71) (№ 1). pp. 48-54.

[thumbnail of FUNCTIONS OF THE LETTER IN LESYA UKRAINKA’S DRAMATURGY.pdf] PDF - Published Version
Download (305kB)

Анотація

В останні десятиріччя спостерігається сплеск інтересу до письменницького епістолярію. Епістолярна комунікація як текст у тексті продовжує виконувати певні функції в художній літературі, адже лист – один із засобів проникнення у сферу приватності. Однак досліджень функціонування листа в художній творчості нараховується вкрай мало, переважно вони зосереджені на матеріалі романістики. Дослідження феномену епістолярію у драматургії тільки починається. Стаття присвячена осмисленню функцій та типів листів у змістоформі драматичної творчості Лесі Українки, яка була лідером творчих шукань доби модернізму. Леся Українка уособлює людину епістолярної культури. Лист є органічним у текстах письменниці та репрезентує особливості листування у різні історичні епохи. Вже у першому драматичному творі «Блакитна троянда» Леся Українка використовує лист задля розвитку конфлікту та оприявнення контроверсійних рис головної героїні. У діалозі «Три хвилини» топос листа подано як мінус-прийом, що впливає на екзистенційний вибір героя. Сюжет драми «Бояриня» загострюється під впливом табу на листування. Політичні інтриги призвели до того, що лист як форма спілкування українців із батьківщиною стає жупелом, що зумовлює розкриття справжнього обличчя героїв. Листування в «Осінній казці» позначено фольклорними елементами. Полемічний дискурс драматичної поеми «Руфін і Прісцілла» посилюють дискусії навколо листів, характерних для історії християнської церкви. Лист приватного характеру епохи раннього християнства є чинником зав’язки у драмі «Адвокат Мартіан». Загалом драматургія Лесі Українки засвідчує розгалужену мапу листовної комунікації як громадського, так і приватного характеру. Вони слугують рушієм інтриги, чинником конфлікту. Письменниця використовує листи в різних частинах композиції (зав’язка, кульмінація, розв’язка). Сюжетні повороти може зумовлювати і відсутність листа (мінус-прийом). Лист є засобом характеристики героїв, причому особливо інформативними є реакції на нього адресатів. Творчість Лесі Українки доводить театральний потенціал епістолярного тексту.
(In recent decades, there is an increase of interest in epistolary. Epistolary communication as ‘a text in text’ continues to perform certain functions in literature, because a letter is one of the means of penetrating the sphere of privacy. However, there is only few research on the functioning of letters in art, mostly they focus on the material of the novel. The study of the phenomenon of epistolary in drama is just beginning. The article is devoted to comprehension the function and types of letters in the content and form of dramatic work of Lesya Ukrainka, who was the leader of creative experiments of the modernist era. Lesya Ukrainka is a representative of the epistolary culture. The letter is organic part in the writer's texts and shows the peculiarities of correspondence in different historical epochs. Already in the first dramatic work "Blue Rose", Lesya Ukrainka uses the letter to develop the conflict and reveal the controversial features of the main character. In the dialogue "Three Minutes" the topoi of the letter is presented as a minus-method (minus-sign), which affects the existential choice of the character. The plot of the drama "Boyarynya" is exacerbated by the taboo on correspondence. Political intrigues have led to the fact that the letter as a form of communication between Ukrainians in Moscow and their homeland becomes an indicator of the true nature of the characters. Correspondence in the "Autumn Tale" is marked by folklore elements. The polemical discourse of the dramatic poem "Rufinus and Priscilla" is intensified by discussions about the letters, which are common for the Christian church history. The private letter is the culmination of the drama about the early Christian era “Advocate Martian”. In general, Lesya Ukrainka's dramaturgy testifies to an extensive map of letter communication of both public and private nature. The letters serve as a factor of intrigue and conflict. The writer uses letters in different parts of the composition (introduction, body, and conclusion). The plot shifts can be caused by the absence of a letter (minus-method). The letter is the means of defining of the characters, and the reaction of the recipients is especially informative. Lesya Ukrainka's work proves the theatrical potential of the epistolary text.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: художня епістолографія, текст у тексті, конфлікт, композиція, мінус-прийом (literary epistolography, text within the text, conflict, composition, minus-method)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 01 Лют 2025 19:55
Остання зміна: 01 Лют 2025 19:55
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9580

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент